tisdag 18 augusti 2009

Susan Sarandon, del 2

Här följer mina reaktioner på några fler av Susan Sarandons filmer. (De som jag gillar bättre än dem i inlägg 1...)

Irresistible (2006)
Sophie känner sig förföljd och trakasserad av sin makes (Sam Neill) vackra, unga kollega (Emily Blunt), men ingen tror henne... Faktiskt en riktigt spännande film med en oväntad intrig; bitvis rätt läskigt, som det väl ofta är när det är stalker-tema... Ingen storfavorit direkt, men helt okej!
Genre: Thriller. SS: Sophie. Betyg: +++

Ängel i New York (2004)
Den här filmen handlar om flera olika personer, vars liv påverkar varandra i olika hög grad under dagarna kring jul. Budskapet, att våga tro på "mirakel" och människans kraft att förändra sig till det bättre etc, är sympatiskt i och för sig, men kanske lite väl övertydligt. Det är nog meningen att filmen ska upplevas som "varm och mysig" och hoppfull, men av någon anledning gör den mig ändå lite sorgsen. Susan Sarandons vilsna karaktär berör. (Ja, det är inte bara som jag säger!)
Genre: Drama. SS: Ensamstående karriärkvinna med sin gamla mor på sjukhus. Betyg: +++

Earthly posessions (1999)
I Thelma & Louise reste Susan Sarandon genom USA i en studtals vild biljakt. Här är hon också på rymmen, men lite mer ofrivilligt. Hon spelar en timid (men lite lustig) hemmafru som blir kidnappad av en hetlevrad ung man när han rånar en bank, eftersom han behöver pengar till sin gravida flickvän. Tyvärr blir inte bytet så stort, mätt i pengar, men han får med sig Charlotte och det visar sig att de får det ganska kul tillsammans... (Fast jag gillar inte riktigt slutet. Tycker att det hade kunnat vara helt annorlunda. Vad är det för fel med par med åldersskillnad??)
Genre: Drama. SS: Charlotte. Betyg: +++-

Laddat möte (1990)
Filmen handlar om en 27-årig kille som sörjer sin döda fru, avliden i en bilolycka. Vännerna försöker få honom att "rycka upp sig" och träffa en ny tjej, men det intresserar honom inte. Inte förrän han möter en 44-årig servitris, som bär på sina egna sår från det förflutna. Trots olikheter i ålder, intressen och inte minst bakgrund dras de oemotståndligt till varandra. Det är ett romantiskt, sinnligt drama - med sina komiska poänger - och Susan gör sig naturligtvis ypperligt i rollen som förförerska!
Genre: Drama. SS: Sexig vacker kvinna (okej, jag har glömt karaktärens namn...). Betyg: +++-

Häxorna i Eastwick (1987)
Det här är en film som jag länge har känt till utan att ha sett den; jag var rädd att bli besviken, men jag tyckte faktiskt att den var rätt bra! Visst, den är väl ingen "wow!"-film, men ganska rolig. Lite småfånig, men Susan Sarandon spelar cello, och... musik är sexigt!
Genre: Komedi. SS: en av tre väninnor som blir förtjusta i Jack Nicholsons diaboliske figur...
Betyg: ++++

Dead man walking (1995)
Starkt, gripande drama, både Susan Sarandon och Sean Penn gör verkligen bra ifrån sig. En film som jag inte såg bara på grund av henne utan för att man "bör" ha sett den... och det var ju tur att jag såg den!
Genre: Drama. SS: nunnan som blir en dödsdömd mans enda förtrogna. Betyg: ++++

Klienten (1994)
En spännande film om en pojke som råkar bli vittne till ett brott. En åklagare vill få honom att tala ut, en torped hotar att döda honom (och hans familj) om han gör det... Susan Sarandon spelar advokaten som kämpar för att vinna hans förtroende, och tillsammans kan de kanske komma på en lösning... Vissa inslag i handlingen känns mindre trovärdiga, men som helhet är filmen bra. (Och det var när jag såg den här filmen som jag "fick upp ögonen" för damen...)
Genre: Thriller. SS: Reggie Någonting, advokat... Betyg: +++

Thelma & Louise (1991) - men naturligtvis! Favoritfilm långt innan jag "upptäckte" Susan Sarandon. Betyg: +++++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar