lördag 9 januari 2010

00-talets bästa filmer

Amélie från Montmartre (2001)
Le fabuleux déstin d'Amélie Poulain är ju helt enkelt bara underbar.

En studie i hämnd (2006)
La tourneuse des pages - sällan har en film gripit mig så djupt.

Nathalie (2003)
En av Fanny Ardants bästa roller.


8 kvinnor (2002)
8 femmes. En annan av Fanny Ardants bästa roller, men dessutom även i övrigt en fantastisk film; färgglad och rolig!

Timmarna (2002)
The Hours. Ja, Virginia Woolf, böcker, författare, livet, döden, kärleken, Meryl Streep... kan det bli bättre? Det är nästan så att filmen grep mig mer än boken.


Pianisten (2001)
La pianiste - starkt, obehagligt, oemotståndligt... Isabelle Huppert är briljant. Ett av få tillfällen då jag har sett filmen men inte läst boken. Oops...


Så vit som en snö (2001)
En underbar bioupplevelse; svindlande vacker film, svindlande vacker Amanda Ooms!


The Secret Life of Words (2005)
Mycket, mycket starkt och gripande!


Återkomsten (2003)
Vozvrashcheniye. Stillsamt, vackert, tragiskt...


O Brother, Where Art Thou? (2000)
Roligt, smart... helt enkelt.


Brokeback Mountain (2005)
Ja, vad kan man säga?


Swimming pool (2003)
En väldigt intressant film.


Shrek (2001)
Ja, alltså, jag såg den vid en tidpunkt då det låg för mig att identifiera mig med huvudpersonen. Och roligt och smart här också! Tvåan var inte lika bra... trean har jag inte sett.


Det blev en ganska fransk lista, särskilt i toppen... Andra filmer som jag minns: Callas forever, Min japanska vän, Jalla, jalla!, Zozo, Stolthet och fördom, Walk the line, Gossip (ja, jag gillar den faktiskt), Sagan om ringen-filmerna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar