måndag 4 januari 2010

Blodshunger (1983)

Detta inlägg för att jag sett att filmen (The Hunger) numera finns i Lovefilms sortiment. Jag måste dock genast säga att det inte är den bästa vampyrhistoria jag har sett.

Jag såg den för några år sedan eftersom kombinationen Susan Sarandon + Catherine Deneuve (som bisexuell vampyr!) lät mer än tilltalande... Dr Sarah Roberts (Sarandon) blir uppsökt av David Bowies karaktär, som vill få henne att förstå att han är offer för en vampyr. När vampyren Miriam tröttnar på sina älskare går de nämligen ett obehagligt öde till mötes. Sarah söker upp Miriam - som för övrigt ger pianolektioner i hemmet - och sedan är hon inte riktigt sig själv längre.

Jag vet att det finns många som gillar den här filmen, men för min del ligger behållningen främst i temat (lesbisk vampyrförförelse) med dessa utmärkta skådespelare! (I en intervju med Susan Sarandon berättade hon att hon hade lite små synpunkter på manuset; det är hennes förtjänst att förförelsescenen inte är riktigt lika pang på rödbetan som det först var tänkt.) Egentligen blev jag besviken på filmen; man hade kunnat göra så mycket mer av den; den hade kunnat bli mer mystiskt, vackrare, intensivare och sexigare. Dessutom tyckte jag att vissa av grundförutsättningarna i handlingen var röriga och kändes svåra att förstå - det var tur attDVD:ns baksidestext var ganska utförlig. Blodshunger känns ändå som en film som man "bör" ha sett om man är lite intresserad av vampyrfilmer och/eller halvdåliga lesbiska filmer... Jag antar att den har återaktualiserats nu i svallvågorna efter Twilight och True Blood. Själv var jag inne på vampyrer à la Anne Rice när jag såg den... och tyckte inte att den höll måttet. Men som sagt; man kan gärna se den för att få se Catherine Deneuve som pianospelande vampyr med smak för unga kvinnor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar